Monday, April 11, 2011

kenapa manusia lupa???

manusia lupa kerana keseronokan dunia


-abaikan ibu bapa-


tidak semestinya membiarkan ibubapa keseorangan ditinggalkan,tetapi,apabila kita membelakangi ibu bapa,itu juga adalah suatu pengabaian..


-terlalu mencintai dunia lebih dari mencintai akhirat-


itu lah..kalau dah asyik sangat bercinta tu...sume kehendak dituruti...ape yang di buat pun dah tak kira dosa pahala,halal haram..padahal ilmu agama bukan tiada,tapi ikutkan nafsu semata-mata.si lelaki berani mencuba,si perempuan biarkan saja.akhirnya,mahkota yang di jaga selama ini hilang begitu sahaja..selain itu terlalu mengejar kekayaan di dunia hingga melupakan tujuan asal kehidupan.sibuk mencari kekayaan sehingga melupakan ibadah wajib.solat.


-terlalu senang untuk mendapat kehendak dan keperluan-


akibat kualiti hidup yang sangat memuaskan sehingga semua dipermudahkan,jadi tidak hairanlah jika manusia sekarang tidak begitu menghargai sesuatu.dalam erti kata lain adalah tidak bersyukur.


sifat setiakawan semakin berkurangan


istilah p.r.n


wujudnya istilah diatas merujuk kepada kawan yang hanya perlukan kawan jika perlu sahaja.jika dia tidak memerlukan,maka tiada la wujud pesahabatan disitu.sebab itu lah sekarang banyak kejadian kawan makan kawan,potong memotong sesama sendiri.perlakuan p.r.n adalah tidak matang samasekali...

No comments:

Post a Comment